Cinque Terre – Viisi kuvankaunista pikkukylää

Kesäkuu 2017. Italian matkamme viimeinen kohde ennen kotiinpaluuta. Vietämme täällä Italian rivieralla vain yhden yön. Majoituksen varasimme La Spezian kaupungin ulkopuolelta pienestä Hotel Nellasta. Tänne saimme auton helposti ja turvallisesti parkkiin. Kiva perushotelli, joka oli hinnaltaan inhimillinen.

DCIM100GOPRO
Hotel Nella ja uljas maantiekiiturimme Seat Leon (aka musta paholainen)

Lähdimme Roomasta aamulla ajelemaan tänne ja teimme Pisassa lounaspysähdyksen, joten La Speziaan saavuimme vasta iltapäivällä. Cinque Terren kyliin lähdetään tutustumaan seuraavana aamuna. Hotellista meille suositeltiin tutustumaan illalla vielä Porto Veneren kylään, joka on rannikolla Cinque Terren kylien jatkeena, mutta tänne pääsee autolla ja paikka on hieman muita kyliä suurempi (n. 3 600 asukkaallaan).

Porto Venere

Porto Veneressä kävimme tutkimassa niemen kärjessä komeilevaa vanhaa linnoitusta ja tallasimme kapeita kujia pitkin illalliselle La Marina da Antonioon. Ravintolat Porto Veneressä olivat aavistuksen kalliitta, mutta ruoka oli kyllä hyvää Listalla oli enimmäkseen meren antimia, joita meidänkin lautaselle päätyi mm. simpukoiden ja mustekalan muodossa.

Porto Venerelle täytyy antaa lämpimät suositukset. Oikein kaunis kylä!

Seuraavana aamuna olikin vuorossa Cinque Terreen tutustuminen. Painelimme autolla La Speziaan, josta hyppäsimme lautalle, joka veisi meidät kuvankauniisiin pikkukyliin tutustumaan. Ajoimme lautalla ensin koko matkan ”päätyyn asti”, eli viimeiseen kylään, Monterossoon. Näin saimme ihastella kaikkia kyliä ensin mereltäpäin.

Melkein paras kokemus Cinque Terrestä olikin tämä mereltä ihastelu. Itse kylät olivat aika tukossa turisteista, joskin todella kauniita. Olisi varmaan upeaa yöpyä jossain näistä, jolloin kylän saisi kokea illalla kun ihmismassat poistuvat niistä.

Kylien välillä liikuttiin junalla, joka kulki varsin näppärästi aina silloin, kun ei ollut yli puolta tuntia myöhässä aikataulustaan. Jokaiseen kylään emme menneet, vaan kolusimme Monterosson lisäksi Verazzan ja Corniglian. Jälkimmäisessä on varauduttava hikoiluun ennen kylän saavuttamista, sillä se on melko korkean kukkulan päällä ja portaita saa kävellä hengästymiseen asti (ja vähän yli). Portaiden yläpäässä on vastassa apteekki, josta saa tarvittavan ensiavun.

DCIM100GOPRO

Cinque Terren jälkeen haimme hotellista matkalaukut ja ajelimme Milanoon, jossa yövymme viimeisen yön lentokenttähotellissa. Aamulla lento kohti kotimaata.

Summa summarum. Kauniita kyliä, paljon ihmisiä, upeat maisemat. Jos aikaa on, niin täällä kannattaa käydä! Päivä tai kaksi riittää hyvin kylien läpikäyntiin. Viikoksi en tänne välttämättä matkaa varaisi.